ЛАУРЕАТИ ПРЕМІЇ "ЛітАкцент року-2017"
Портал літературної критики «ЛітАкцент» оголосив переможців
премії 2017 року. Лауреатів нагородили під час урочистої церемонії, що
відбулася у книгарні «Є» в Києві. У номінації «Поезія» журі переможця не визначило.
У номінації «Проза» переміг Сергій Жадан з романом
«Інтернат». «Луганські щоденники» Сергій Жадан почав писати ще навесні
2014 року, коли з друзями подорожував по Донбасу. Потім були розповіді, вірші,
публіцистика. Тоді ж з’явилася задумка написати роман. І подивитися на події в
зоні АТО очима звичайного шкільного вчителя, «людини без рушниці».
Як зазначив сам автор, цю книгу добре б було прочитати людям, які ніколи не були на українському Сході, які мають уявлення про події, які відбуваються там лише з повідомлень ЗМІ, тим, хто готовий за електоральними відсотками помітити живих людей.
Автор книги розповідає, що інтернат — це одна з локацій
роману, але разом з тим — це ще й метафора. Метафора світовідчуття, метафора
розгубленості, недолюбленості. Це не роман-епопея, яка покликана стати панорамою того, що
відбувається на Сході України. Це локальна історія одного звичайного шкільного вчителя
— його прагнень, мотивації та цілей перед небезпекою, коли за лічені години
може змінитися історія і твоє місце в ній. Вона також про цілий регіон, який
вже звикли вважати окремим, але все одно продовжують за нього боротися.
ПРО АВТОРА:
Сергій
Жадан — український поет, прозаїк, есеїст, перекладач. Письменник живе і працює
в Харкові. Регулярно виступає зі своїми творами в різних містах України та
Західної Європи — зокрема в супроводі українських музикантів (найчастыше, групи
"Собаки в космосі").
Серед «Поезії і прози для дітей» журі визначило переможцем
Івана Андрусяка з книжкою «Лякація». Іван Андрусяк – один із найулюбленіших поетів сучасних
українських дітей. Кумедні, розбишацькі сюжети, яскраві образи й «добрі
капості» у нього неодмінно поєднуються з досконалою поетичною технікою, тонким
чуттям мови і ефектною звуковою грою. Це вірші, які не вчаться напам’ять, а
легко й хвацько запам’ятовуються самі – й у поєднанні з креативними
ілюстраціями юної художниці Лілії Курцеби запрошують маленького читача до
веселої гри.
Збірка «Лякація» була удостоєна у 2016 році Корнійчуковської премії, а низка віршів із неї включена до нової шкільної програми для вивчення в третьому класі.
ПРО АВТОРА:
Іван Михайлович Андрусяк - відомий український поет, прозаїк, автор багатьої творів для дітей, талановитий літературний критик та перекладач. Народився він 28 грудня 1968 року в селі Вербовець Косівського району Івано-Франківської області. Закінчив філологічний факультет Івано-Франківського державного педагогічного інституту імені В.С. Стефаника. Живе в Березані під Києвом, працює головним редактором видавництва «Фонтан казок».
«Точка нуль» Артема Чеха стала найкращою книгою есеїстики
2017-го. Ця книжка виходить у люди після тривалої паузи в
літературній творчості Артема Чеха. Мобілізований у п’ятій черзі, письменник
пробув 10 місяців на передовій, і тепер він без пафосу й надмірного
натуралізму, зі здоровою самоіронією та відвертістю створює образ сучасного
українського військового ― не глибоко травмованого невдаху, розчавленого
обставинами, не ідеалізованого безстрашного епічного воїна, а героя нашого
часу.
У психології є поняття «точка нуль». Це той стан обнуління, під час якого людина звільняється від усіх думок, бажань, почуттів; нема ніякого вчора, нема ніякого завтра, є лише тут-і-тепер, є лише «я» в ньому. На «нулі», тобто передовій, де Артем Чех пробув у лавах ЗСУ в 2015—2016 роках, здебільшого й написана ця збірка есеїв чи то радше щоденникових заміток на манжетах військової форми, – пишеться в анотації до книги.
ПРО АВТОРА:
Справжнє ім’я Артем Олександрович Чередник. У 2002 році закінчив школу, переїхав до Києва та вступив до
Державної Академії Керівних Кадрів Культур і Мистецтв на спеціальність
«соціологія». У 2007 році з книжкою “Цього ви не знайдете в Яндексі” став
переможцем всеукраїнського конкурсу “Міській молодіжний роман”. Автор 9
прозових та нон-фікшн книжок. Головний
редактор проектів “94 дні. Євромайдан очима ТСН” та “Війна очима ТСН”.
Книжкою року з літературознавства визнали «Поховання на
могилі» Михайла Назаренка. «Поховання на могилі» з пера київського історика літератури, критика та письменника Михайла Назаренка – найповніше тематично систематизоване й опоряджене концептуальними коментарями, історичним і мітологічним нарисами, зібрання переказів про Тараса Шевченка, «химерна біографія з народних вуст», несподівана й захоплива. В єдиний метасюжет складаються прижиттєві чутки та посмертні леґенди, спогади сучасників і фантастичні оповіді нащадків, ідеологічно вивірений фольклор совєтських часів і запаморочливий фейклор псевдошевченкіяни. До книжки ввійшли перекази, які доповнюють реальну біографію поета або прямо суперечать їй, чутки і плітки, спогади старожитців, фантастичні оповіді (в тому числі – про посмертне життя безсмертного Кобзаря), ідеологічно вивірений фольклор совєтських часів і «псевдошевченкіяна», тобто тексти, які до поета жодного стосунку не мають, але приєднані до «базового міту». До цієї категорії належить, наприклад, пісня про те, як Шевченка віддали у солдати. Вона кружляла на межі XIX– XX століть українськими часописами, обростала подробицями «з народних вуст», її – не з першої спроби – поховав Агатангел Кримський, і, нарешті, вона воскресла в совєтських виданнях. Усе це творить міт, що оперує тими ж елементами, образами і мотивами, з яких складено Шевченкову поезію. В цьому сенсі перекази про поета не лише становлять його паралельну біографію, але, якоюсь мірою, і паралельний «Кобзар».
ПРО АВТОРА:
Михайло Назаренко – літературознавець, історик літератури,
критик, доцент катедри російської філології Інституту філології КНУ імені Т. Г.
Шевченка.
Закінчив філологічний факультет Київського національного
університету імені Тараса Шевченка за спеціальністю «російська література», в
2002 році захистив кандидатську дисертацію «Міфопоетика М. Є.
Салтикова-Щедріна». Разом із Тетяною Кохановською вів у журналі «Новый мир»
колонку «Український вектор» (2011–2012), присвячену сучасній українській
літературі в історико-культурному контексті.