Нове видання. Медіаграмотність для бібліотекарів

Усвідомлення цінності бібліотек як фізичного, соціального та інтелектуального простору в цифровому столітті прийшло до бібліотекарів відносно недавно. Однак для бібліотек важливий ресурс не тільки книги та інтернет, а й «середовище» і «люди». Саме тому, в умовах зміни «освітнього ландшафту», сьогодні набуває поширення професія «педагог-бібліотекар», що вчить громадян медіаграмотності з метою критичного аналізу інформації, перевірки достовірності джерел новин, формування попиту на правдиву інформацію й уміння самостійно протистояти пропаганді та маніпуляціям. Сьогодні саме бібліотеки – той майданчик, де можливо сформувати медіаосвіту, медіаекологію і медіаграмотність. Бібліотеки продовжують забезпечувати підлітків і молодь широким доступом до інтернету і технологій, тому важливо, щоб вони також почали брати активнішу участь у збереженні цифрових компетенцій та компетенцій з основ медіаграмотності.

Сьогодні в бібліотекарів є всі можливості, щоб:

• допомогти молодим людям розвивати навички «здорового» споживання медіаконтенту;

• надавати рекомендації щодо виявлення фейків та оцінювання достовірності онлайн-ресурсів

(наприклад, не довіряти заголовкам, перевіряти джерела, не вірити фото, коментувати й уточнювати, якщо є сумніви з приводу написаного) – це форма навчання медіаграмотності, яка

може бути застосована як в публічних, так і в шкільних бібліотеках.

Головна мета цих дій – виховати покоління свідомих медіаспоживачів, здатних орієнтуватися

в суспільстві постправди та вимогливих користувачів бібліотечних ресурсів.

Для цього в бібліотеках можна використовувати різні форми і методи навчання медіаграмотності: тренінги, відкриті лекції, проєктне навчання, вечори медіаграмотності, презентації, брошури, інформаційні плакати, публікації на вебсторінці; публікації в соціальних медіа тощо.

Посібник містить інформаційно-навчальні матеріали, базуючись на аналізі відповідного досвіду у галузі медіаграмотності провідних організацій IREX, IREX Europe, USAID від американського народу, АУП, Stopfake, Internews Kazakhstan, DW Akademie, Fact Check Academy, Information Literacy Group, інформаційно-аналітичного центру «Сова» та авторських програм А. Аносової та І. Букрєєвої та інші джерела, посилання на які наведено у посібнику.

  Видання у вільному доступі https://www.aup.com.ua/mediagramotnist-dlya-bibliotekariv/

Популярні публікації